22 Mayıs 2011 Pazar

AMASYA

İlkçağda  Amaseia  adıyla  bilinen  kent,  Anadolu'nun  en  eski  yerleşim  merkezlerindendir.  Kentin  adı  Hitit  metinlerinde  Hakmiş  olarak  geçer.  Pontus  Krallığı,  Romalılar,  kısa  bir  süre  Araplar,  Danişmentliler,  Selçuklular  ve  Osmanlıların  almasıyla  Osmanlı  şehzadelerinin  doğduğu  kent  olarak  ünlenir.  İran  ile  tarihi  Amasya  Anlaşması  burada  imzalandı.  Ulusal  Kurtuluş  savaşının  ilk  günlerinde,  Mustafa  Kemal  Paşa;  Amasya  Genelgesini  burada  hazırladı.  Anadolu  ve  Rumeli  Müdaafai  Hukuk  Cemiyeti  temsilcileriyle  İstanbul  Hükümeti  temsilcileri  arasındaki  görüşmeler  burada  yapıldı  ( Amasya  Protokolu ).  Cumhuriyetin  ilanından  sonra  Amasya  il  merkezi  oldu.
Gördüğünüz  gibi  Amasya  resmen  tarih  kokuyor.  Çok  heyecan  verici.  Buraya  daha  önce  niye  gelmedim  diye  hayıflanmak  için  bir  sebep  daha.  Burasını  o  kadar  sevdim  ki.  Bir  kere  şehir  bana  çok  derli  toplu  geldi.  O  muhteşem  kaya  mezarları,  şehrin  ortasından  geçen  Yeşilırmak,  acayip  bir  güzellik  katmış.  Yalı  boyu  evleri  çok  güzel.  Bizde  yalı  boyunda  Büyük  Amasya  Otel'inde  kaldık.  Sabah  yürüye  yürüye  nerdeyse  tüm  şehri  gezdik  diyebilirim.
Şehzadeler  şehri  diye  biliniyor  ya,  bütün  şehzadelerin  bulunduğu  müzeyi  de  gezdik  tabii.  Hem  çok beğendim  hem  de  çok  etkilendim.  Amasya  tarihi  belediye  binası,  geleneksel  bir  Amasya  Konağı  olan  Haznedarlar  Konağını  ve  Beyazıt  Külliyesini,  Numine  Hatun  medresesi,  Liva  Paşa  Konağı,  Daday  ilçesi  yakınında  bulunan  ahşap  Mehmet  Bey  camii'ni,  Yakup  Ağa  Külliyesi  ve  Deve  Hanını  geziyoruz.  Ayy  çok  güzel  bir  gündü.  Hava  harikaydı  şansımıza  ama  yolumuz  uzun.  Nereye  mi ?  Samsun'a.  Evet  Samsun'a.  Burayı  da  daha  önce  görmemiştim.  Benim  içinde  çok  değişik  bir  tur  oldu  Batı  Karadeniz.  Bu  gezide  ilkler  çoktu  benim  içinde.

1 yorum:

  1. sanırım yazıda kafanız karışmış biraz .. çünkü daday ilçesi, liva paşa konağı, deve hanı vs.. hep kastamonu'da bunlar.. bence sahilden kastamonu inebolu sinop samsun devam etseydiniz daha isabetli olurdu. özellikle inebolu'yu tavsiye ederim. hem patrios cafe ve hikayesi de çok etkili olacaktır. söylemiyim siz orda öğrenin :)

    YanıtlaSil